به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 
  • گزارشی از مشکلات طراحان در نمایشگاه مد و مانتو

 شکایت طراحان از نبود قوانین حمایتی کپی رایت
اولین نمایشگاه ملی مد و مانتو سبب تعامل میان تولیدکنندگان و طراحان شده است. تولیدکنندگان از مدل های غیر تجاری طراحان شکایت می کنند و طراحان نیز از اینکه طرح هایشان توسط تولیدکنندگان نادیده گرفته می شود، شکایت دارند. در چرخه تعامل تولید کننده و طراح بسیاری از مسائل حل می شود. در این نمایشگاه 120 طرح ارائه شده که میزان توانایی هر طراح را نشان می دهد یکی از کاستی های صنعت پوشاک ایران مرتبط نبودن حلقه های مختلف این عرصه است. طراح ها و تولیدکنندگان از مشکلات یکدیگر بی خبرند، نداشتن زبان مشترک به مشکلات این دو گروه و فاصله گرفتن از هم منجرشده است.
نداشتن کپی رایت مهم ترین مشکل ماست
فاطمه پامناری یکی از طراحان مانتو شرکت کننده در اولین نمایشگاه مد و مانتو درباره مسائل طراحان گفت: یکی از مشکلات ما طراحان نبود قانون کپی رایت در ایران است. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان حقوق طراح را رعایت نمی کنند و اقدام به کپی برداری از کارهای طراحان بدون بستن قرارداد با آن ها می کنند. این امر سبب شده است که برخی از طراحان شرکت کننده همه آثارشان را در چنین نمایشگاهی عرضه نکنند. یکی از وظایف وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تصویب قانون کپی رایت است.
پامناری درباره نقش چنین نمایشگاهی در اعتمادسازی گفت: عدم اعتماد طراح مانع از توسعه صنعت پوشاک و رسیدن آن به استانداردهای لازم می شود مسلما چنین نمایشگاهی در اعتمادسازی تا اندازه ای موثر است اما باز تاکیدم بر تصویب قانون کپی رایت در ایران است .
این طراح افزود: بیشتر مانتوهای موجود در بازار تنوع لازم را ندارد که اگر کارگروه ساماندهی مد و لباس بتواند پیوندهای لازم بین طراح ها و تولیدکنندگان را برقرار کند و تسهیلات لازم را به طراحان ارائه دهد در بازار شاهد تنوع مانتوها به تناسب سلیقه های مختلف خواهیم بود .
تفکر بازاری مانع استفاده از طراح است
سهیل عباسی طراح و مدرس طراحی که 4سال است در شوهای اسلامی هم شرکت می کند و در این نمایشگاه با سه کار آتنا، تانیا و کوک در این نمایشگاه شرکت کرده است درباره نقش این نمایشگاه در بهبود صنعت پوشاک گفت: اگر چنین نمایشگاهی در هر فصل برگزار شود تا رقابت به وجود آید. او گفت در ایران هنوز ارتباط بین طراح و تولیدکننده به وجود نیامده است و دلیل آن هم نبود قانون کپی رایت است.در دنیا به این مسئله توجه شده است بنابراین طراح ها با فراغ خاطر در نمایشگاه های مختلف شرکت می کنند.
عباسی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که تولیدکنندگان سراغ طراحان نمی آیند تفکربازاری حاکم بر تولیدی ها به منظور رسیدن به سودبیشتر است. درحالی که اگر تولیدکننده ها مانند برندهای جهانی دنبال طراح باشند طرحشان فراتر از جامعه خواهد رفت و با استقبال بیشتری روبرو می شود. او ادامه داد: در ایران صنعت پوشاک از علم روز دنیا عقب است و همچنان سنتی عمل می کند.برای پیشرفت صنعت پوشاک باید کارخانه های نساجی، طراح و تولیدکننده با هم مرتبط باشند.
همچنین او افزود: به نظر من این نمایشگاه باید در سه بخش متفاوتتولیدی ها، طراح ها و پایان نامه ها ارائه می شد. الان همه این کارها کنار هم قرار گرفته اند. مثلا در کارهای پایان نامه ای به اینکه آیا می شود لباس طراحی شده را در جامعه پوشید توجه نمی شود. اما طراح لباس باید به شرایط جامعه، درآمد اقشار مختلف، سن افراد و تناسب لباس و موقعیتی که قرار است آن لباس در آن پوشیده شود توجه کند.
کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد